Co to jest content marketing?

Content marketing, inaczej nazywany marketingiem treści, jest jedną ze strategii marketingu internetowego. Polega on na tworzeniu i dystrybucji interesujących zawartości stron wysokiej jakości.

Zalety i wady content marketingu

Content marketing jest jedną z najbardziej pożądanych form reklamowych. W sieci obecnie istnieje nadmiar treści, przez co użytkownicy stają się bardziej wymagający co do ich jakości. Content marketing oferuje wysoki poziom przekazu. Odchodzi się od bezpośredniego zachwalania produktu lub firmy. Ogromna ilość reklam wokół sprawia, że użytkownicy są na nie wyczuleni. Bezpośrednie treści agitacyjne często mogą wywołać reakcję negatywną.

Content marketing zakłada docieranie do użytkowników oraz budowanie wizerunku firmy, poprzez szerzenie wartościowych i atrakcyjnych informacji. Ta strategia jest skierowana na zbudowanie długotrwałych relacji z klientem, podstawą których jest zaufanie. Skupia się na tworzeniu treści informacyjnych, profesjonalnych i pożytecznych. Zawartość strony wówczas ma na celu pomóc internautom i rozwiązać ich problemy.

Content marketing nie zawiera treści typowo “reklamowych” i dzięki temu skutecznie dociera do użytkowników, stosujących programy typu AdBlock.

Pojęciem powiązanym z content marketingiem jest marketing wirusowy. Polega on na szerzeniu treści przez samych internautów. Użytkownicy dzielą się informacją, kiedy uważają ją za interesującą, aktualną, zabawną, kiedy wnosi ona coś nowego do ich życia. Jest to sytuacja bardzo korzystna dla reklamowanej marki.

To wszystko wpływa na zwiększenie ruchu organicznego, a co za tym idzie, możliwy wzrost sprzedaży.

Jeśli z kolei chodzi o minusy content marketingu, to warto wspomnieć o tym, że jest on czasochłonny. Szacuje się, że na efekty działań trzeba czekać od kilku miesięcy do nawet roku. Nie jest to strategia dla tych, którzy spodziewają się natychmiastowych wyników. Wdrożenie wymaga cierpliwości.

Wielu użytkowników mylnie uważa, że w content marketingu chodzi tylko i wyłącznie o treść, jak sama nazwa wskazuje. Że wystarczy ją udostępnić i dalej jakoś samo się potoczy. Jednak stworzenie wartościowego contentu nie wystarczy. Trzeba go rozpowszechniać i zadbać, by dotarł do konkretnej grupy odbiorców.

Wygląd treści też jest bardzo ważny

Istotną częścią jest graficzna otoczka treści. Tekst powinien być napisany czytelną i przyjemną wizualnie czcionką, która pasuje do jego wydźwięku oraz przesłania. Najlepiej odbierane są czcionki o rozmiarze 13-14 px. Interlinia jest również znacząca. Zachowanie odstępów pomiędzy liniami zwiększa czytelność treści. Użytkownik wówczas nie ma wrażenia przytłoczenia nadmiarem jednolitego tekstu. Strona powinna cechować się dobrym kontrastem. Treść ma być wyraźnie widoczna i nie zlewać się z tłem. Jednocześnie nie warto używać rażących, neonowych kolorów. Spora część społeczeństwa spędza dużo czasu przed ekranem i lepiej nie obciążać nadmiernie oczu odbiorcy. Takie strony mogą być wręcz nieprzyjemne do przeglądania i przez to szybko opuszczane.

Więcej na temat tworzenia treści można przeczytać w artykule „Jak tworzyć wartościowy content” (link do naszego artykułu).

Treść musi być rozpowszechniana

Content marketing to nie tylko tekst. Warto zastanowić się nad urozmaiceniem formy przekazu. Pomoże w tym sprawdzenie, jakie treści są preferowane przez potencjalnych klientów. Obecnie panuje tendencja do używania różnych kanałów mediów w celu dotarcia do klienta oraz udostępniania rozmaitych form treści. Firmy tworzą i szerzą przekaz za pomocą wielu sposobów, nie ograniczając się do jednego czy dwóch rozwiązań.

Pomimo tworzenia contentu istotne jest jego rozpowszechnienie w sieci. Dostępne są trzy kanały dystrybucji:

1. Zakupione reklamy

Na przykład Google Adwords, reklamy na portalach społecznościowych, pay per click itd.

2. Posiadane media

Na przykład własny blog, firmowa strona na portalach społecznościowych, newsletter itd.

3. Pozyskane media

Na przykład wpisy gościnne, notki prasowe, recenzje, komentarze, wpisy na forach itd.

Wybór sposobów dystrybucji zależy od tego, z jakich stron korzysta grupa docelowa.

Strategia content marketingu

Strategia jest kluczem do sukcesu. Content marketing powinien być wdrażany sukcesywnie i systematycznie. Skutecznym rozwiązaniem jest udokumentowanie planu.

Solidne opracowanie strategii powinno obejmować:

 

  • Analizę grupy docelowej

Warto jest poznać potencjalnych klientów. Posiadanie jak najszerszej wiedzy na temat grupy odbiorców pomoże zbudować wartościowe i interesujące treści.

 

  • Analizę konkurencji

Poznanie strategii stosowanych przez firmy konkurencyjne pomoże w planowaniu własnych działań marketingowych. Warto ocenić, jakie działania konkurencji są skuteczne, a jakie nie przynoszą żadnych efektów.

 

  • Audyt istniejącej strony i treści

Jeżeli firma posiada już własną stronę internetową należy ją zbadać pod kątem SEO oraz jakości treści. Eliminacja istniejących błędów czy niedociągnięć pomoże zbudować mocną, zaufaną domenę. W podobny sposób powinny być sprawdzone poprzednio podjęte działania marketingowe.

 

  • Określenie budżetu

Tworzenie treści wysokiej jakości może okazać się kosztowne. Warto realistycznie oszacować możliwości budżetu.

 

  • Ustalenie konkretów na podstawie poprzednich punktów

Warto określić dostępne kanały dystrybucji. Również tematyka, forma, częstotliwość, ton i długość wypowiedzi powinny być dopasowane do grupy docelowej, branży firmy oraz przeznaczonego budżetu.

 

  • Wdrażanie

Ostatni krok to wdrożenie ustalonej strategii. Działania te powinny być systematyczne i ciągłe. Wówczas przyniosą najlepsze skutki.

Niewątpliwie, content marketing jest strategią wymagającą sporego nakładu pracy. Jednocześnie, stawia na tworzenie wartościowych treści oraz budowanie mocnych i trwałych relacji z użytkownikiem. Obecnie jest jedną z najlepiej odbieranych form reklam. Profesjonalne wdrożenie tej strategii marketingowej w życie przyniesie długotrwałe efekty i pozwoli zdobyć zaufanie klientów. Już te zalety powinny wystarczyć, aby zapoznać się z tą formą reklamy i zastanowić się nad jej wykorzystaniem.