Jak zdobywać linki do strony i jaki mają wpływ na pozycjonowanie?

Co to jest linkowanie (link building)?

Link, lub inaczej hiperłącze, jest odnośnikiem. Po kliknięciu w niego użytkownik zostaje przekierowany na inną witrynę, podstronę czy inne miejsce danej strony lub dokumentu. Linki usprawniają poruszanie się po sieci oraz pomagają w szerzeniu i zdobywaniu informacji.

Linkowanie jest, obok optymalizacji strony, podstawowym sposobem na budowanie wysokiej pozycji witryny w wyszukiwarce internetowej. Polega ono, jak sama nazwa wskazuje, na zdobywaniu w sieci linków, które prowadzą do danego portalu.

Jakie są rodzaje linków?

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne są odnośnikami umieszczonymi w obrębie tej samej domeny. Za ich pomocą tworzona jest pewnego rodzaju “sieć”, której zadaniem jest umożliwienie internautom łatwej i intuicyjnej nawigacji po witrynie. Z takich linków korzystają również roboty wyszukiwarek. Dobre użycie linków wewnętrznych uskutecznia indeksację witryny oraz wskazuje, że domena jest zadbana i profesjonalnie prowadzona.

Linkami zewnętrznymi nazywane są odnośniki prowadzące z odrębnych domen (czyli domen zewnętrznych). Takie linki Google traktuje jak referencje czy głosy. Warto jest zadbać o posiadanie odnośników od zaufanych stron.

Linki naturalne i nienaturalne

Linki naturalne to linki prowadzące do witryny, które zostały umieszczone przez użytkowników sieci. Takie linki powstają bezinteresownie. Internauci umieszczają je, ponieważ pragną podzielić się informacją zawartą na stronie docelowej. Według założeń Google do witryny powinny prowadzić tylko linki naturalne, zamieszczane bezinteresownie przez użytkowników. W praktyce zdobycie takich linków jest bardzo kosztowne i czasochłonne.

Przeciwieństwem są linki nienaturalne, czyli pozyskane w każdy inny sposób, niż bezinteresowny. Pomimo ciągłych ulepszeń algorytmów, Google nie zawsze jest w stanie ocenić, czy link jest całkowicie naturalny. Przy pozycjonowaniu strony za linki nienaturalne uznaje się takie, które wyglądają na nienaturalne. Profil linków witryny jest zagrożony, jeżeli:

  • posiada dużą ilość linków ze stron niskiej jakości
  • posiada dużą ilość linków dodaną w krótkim czasie
  • anchor text nie są zróżnicowane oraz nie są zoptymalizowane

 

Linki dofollow i nofollow

Każda strona ma przypisany pewien wskaźnik jakości, z którego korzystają wyszukiwarki. Ocena wynika z wielu cech domeny, takich jak jej wiek, publikowane treści, profil linków. Przy linkowaniu, wychodzący odnośnik przekazuje część mocy domenie docelowej. Taki link potocznie jest nazywany “linkiem dofollow”. Jeżeli został on umieszczony na domenie dobrej jakości, to przyczyni się do zwiększenia zaufania do strony docelowej i może poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Z kolei dodanie linku “dofollow” do słabej strony może niekorzystnie wpłynąć na pozycję witryny docelowej.

Inną kwestią jest link, posiadający atrybut nofollow. Taki odnośnik nie przekazuje mocy domeny, lecz wciąż może  generować ruch. Ich obecność w profilu linków witryny wygląda naturalnie. Czasami linki nofollow mogą z kolei w sposób pozytywny wpłynąć na pozycję strony, na przykład w przypadku linkowania z Facebooka.

Anchor text

Anchor text w praktyce jest tekstem, wyświetlanym jako link. Treść anchoru jest ściśle powiązana z odnośnikiem. Przez wyszukiwarki jest traktowany jako sugestia tematyki strony, na którą prowadzi link. Anchor może występować w postaci słowa kluczowego, nazwy marki lub firmy, treści zachęcającej (np. “kliknij tutaj”, “zapraszam”, “zobacz”) lub adresu URL. Za najbardziej nienaturalne uważa się anchory w postaci dokładnych słów kluczowych, więc należy używać ich ostrożnie i w niewielkiej ilości. Warto zadbać o zróżnicowanie anchor text. Wówczas profil linków wygląda naturalnie.

Metody i rodzaje linkowań

Linkowanie jest istotną kwestią w pozycji witryny. W 2016 roku Google oznajmiło, że jest ono drugim, obok treści na stronie, czynnikiem, według którego oceniana jest dana domena. Pozostają pytania – skąd zdobywa się wartościowe linki? Jak powinno wyglądać skuteczne linkowanie witryny?

Skąd pozyskiwać linki?

W sieci istnieje wiele miejsc pozwalających na umieszczenie linków. Taktyki zdobywania linków zależą od budżetu i pomysłowości. Poniżej zostały przedstawione jedne z najbardziej rozpowszechnionych sposobów na pozyskiwanie linków.

NAPy/Katalogi

Są to strony zawierające spis firm. Niektóre z nich umożliwiają umieszczenie tylko linku prowadzącego do witryny. Takie katalogi mogą okazać się niekorzystne. Najlepiej, jeżeli pomimo linku istnieje możliwość zmieszczenia innych przydatnych dla użytkowników informacji. Może to być opis działalności firmy i oferowanych usług, dane teleadresowe, godziny otwarcia. Warto zadbać, by taki katalog był związany z branżą firmy lub posiadał odpowiednią kategorię.

Ogłoszenia

Podobnie do stron z katalogami firm, istnieją serwisy zamieszczające ogłoszenia. Katalogi skupiają się na opisie firmy, a w ogłoszeniach podawane są konkretne usługi lub towary. Kolejną różnicą jest trwałość. Wpis, umieszczony w katalogu, będzie aktywny przez rok lub nawet kilka lat. Ogłoszenia z reguły są usuwane lub przenoszone do archiwum po czasie 1-3 miesięcy.

Artykuły sponsorowane

Polegają głównie na umieszczeniu artykułu na tematycznej, mocnej domenie, wraz z linkiem. Wpis powinien być na temat, związany z branżą firmy. Należy wystrzegać się reklamowania marki czy namawiania czytelników do zakupu towaru. Użytkownicy negatywnie reagują na tego typu treści. Warto zadbać, by tekst zawierający link był ciekawy i poprawnie napisany.

Presell Page

Są to strony umożliwiające publikację artykułów wraz z linkiem. Presell Page z reguły są wielotematyczne. W odróżnieniu od artykułów sponsorowanych, treści na presell page są krótsze i gorszej jakości. Z kolei o wiele łatwiej jest o ich publikację.

Fora

Na wielu forach istnieje możliwość umieszczenia linka w różnych miejscach. Może on się znaleźć w profilu, w stopce, lub zostać dodanym w wątku dyskusji. Umieszczenie linku w stopce, a szczególnie kilku linków, może być potraktowane jako spam. Najlepszym rozwiązaniem jest aktywne uczestniczenie w rozmowach na forum i podanie linka, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Taki link powinien pasować do wątku i wnosić jakąkolwiek korzyść do dyskusji. Na przykład, może kierować do artykułu, potwierdzającego podaną tezę. Oczywiście tematyka forum powinna być zgodna z branżą strony docelowej.

Media społecznościowe

Wiele firm tworzy własne profile w różnych mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Pomaga to dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Media społecznościowe również usprawniają kontakt z klientami. Pomimo tego, pozwalają na umieszczenie linków w sposób naturalny. Niestety, większość portali społecznościowych nadaje linkom atrybut nofollow. Wyjątkiem jest Tumblr, gdzie użytkownicy mogą zamieszczać odnośniki “dofollow”.

Inne sposoby

Istnieje o wiele więcej sposobów na pozyskiwanie linków. Robienie konkursów, informowanie o promocjach, sponsorowanie wydarzeń czy prowadzenie wideoblogu na youtube. To wszystko może pomóc w tworzeniu dobrego profilu linków.

Na co zwrócić uwagę?

  • Linkować na podstrony – nie należy prowadzić linkowania tylko na stronę główną witryny. Linki powinny kierować również na podstrony domeny.
  • Zróżnicować źródła linków – linki nie powinny pochodzić tylko z jednego typu źródła. Warto zadbać o ich zróżnicowanie. Profil linkowania wygląda wówczas naturalnie.
  • Dbać o jakość, a nie o ilość – należy sprawdzić, czy na stronie, z której wychodzi link, nie ma linków o niskiej jakości. Nie warto linkować ze stron, na których umieszczone są linki do witryn o tematyce pornograficznej lub hazardowej. Uważa się również, że strony w języku chińskim, japońskim i rosyjskim mogą być zaspamowane i niekorzystnie wpłynąć na pozycję witryny docelowej.
  • Zwracać uwagę na zgodność tematyczną – linki, prowadzące do witryny, powinny pochodzić ze źródeł o powiązanej tematyce.
  • Rozbudować linkowanie wewnętrzne – struktura strony powinna być logiczna, intuicyjna i przejrzysta. Jest to istotnie nie tylko ze względu na wygodę użytkowników, ale ma znaczenie także dla indeksacji strony przez roboty wyszukiwarek. Pomocne w tych działaniach może być prowadzenie bloga firmowego.
  • Sprawdzić konkurencję – warto zwrócić uwagę na to skąd pozyskuje linki konkurencja. Może to być źródłem pomysłów na linkowanie własnej witryny.

Jaki wpływ mają linki?

Linkowanie bez wątpienia wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Wraz z kolejnymi optymalizacjami wprowadzanymi przez Google coraz łatwiej o wyrządzenie szkody przez nieprzemyślane działania. Minęły już czasy, w których liczyła się ilość. Obecnie należy postawić przede wszystkim na jakość. Warto dokładnie sprawdzać strony, na których umieszczane będą odnośniki. Najlepsze wyniki zapewni linkowanie prowadzone systematycznie i sukcesywnie. Przemyślana strategia i pozyskiwanie linków dobrej jakości zaowocuje pozytywnymi efektami dla domeny.