Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe?

Czym jest wyszukiwarka?

Wyszukiwarka internetowa jest specjalnie stworzoną stroną lub programem, który umożliwia znajdowanie potrzebnych danych w internecie. Używa ona algorytmów specjalnie stworzonych do zbierania, analizowania i porządkowania udostępnionych informacji. Na podstawie wprowadzonego przez użytkownika zapytania wyszukiwarka podaje w wynikach odpowiednie strony internetowe. Uskutecznia to poruszanie się po przestrzeni sieci oraz efektywne wyszukiwanie odpowiednich informacji.

Najczęściej używane wyszukiwarki

W Polsce

W Polsce niewątpliwie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Ma ona 97,76% udziału na polskim rynku. Na dalszych miejscach znalazły się Bing (1.48 %) i Yahoo! (0,47 %). Powyższe dane zostały wygenerowane za pomocą narzędzia gs.statcounter.com na podstawie analizy zachowania internautów w przedziale czasowym od czerwca 2017 do czerwca 2018.

Na świecie

Powyższy wykres również pochodzi z narzędzia gs.statcounter.com. Przedstawia on roczne podsumowanie procentowego udziału najczęściej używanych wyszukiwarek na świecie. Użytkownicy sięgali po Google w 91,49% przypadkach. Na liście TOP5 znalazły się również Bing (2,82%), Yahoo! (2,07%), Baidu (1,61%) oraz Yandex.ru (0,51%).

Z kolei netmarketshare.com podaje odrobinę inne wyniki. Lecz niezależnie od zauważalnych różnic w procentowym udziale wyszukiwarek, światowa przewaga Google nie pozostawia wątpliwości.

Procentowy udział wyszukiwarek na świecie według netmarketshare.com w lipcu 2018:

  • Google 76,10%
  • Baidu 15,49%
  • Bing 4,51%
  • Yahoo! 2,58%

O wyszukiwarkach

Większość wyszukiwarek oferuje porównywalne funkcje i możliwości, jednak każdy użytkownik ma swoje osobiste preferencje. Poniżej zostały opisane najbardziej popularne serwisy.

Google

Goole Inc. została założona w 1998 roku. Już wtedy trwały prace nad wyszukiwarką internetową i jej algorytmami. Dzięki licznym inwestycjom oraz profesjonalnej polityce marketingowej firma Google prężnie się rozwijała i wręcz zdominowała internet. Również Google oferuje wiele innych serwisów, takich jak: przechowywanie danych na dysku, pocztę, mapy, kalendarz, serwis blogowy. Obsługuje ponad 100 języków (w tym kilka języków fikcyjnych, jak “Klingon” czy “Bork, bork, bork!”) oraz posiada znaczną ilość opcji pozwalających na bardzo dokładne określenie wyników wyszukiwania. Mocny atutem jest integracja z systemem Android.

Uznanie internautów zyskały również dowcipy Google. Słynnym przykładem jest propozycja przepłynięcia oceanu kajakiem przy wytyczaniu trasy z jednego kontynentu na drugi, na Google Maps. Warto zaznaczyć, że przewaga Google na poziomie światowym sprawia, że większość stron internetowych jest optymalizowana zgodnie z wymogami tej wyszukiwarki.

Bing

Bing jest stosunkowo młodą wyszukiwarką. Została stworzona przez firmę Microsoft w 2009 roku. Zasób narzędzi oraz możliwości Bing jest bardzo podobny do tego, co oferuje Google. Porównanie wydajności i dokładności wyników tych dwóch wyszukiwarek nie daje jednoznacznej przewagi żadnej z nich. Atutem Bing jest natomiast bardzo trafne wyszukiwanie obrazków i filmików. Jest również zintegrowana z Facebookiem i Twitterem, więc ma dostęp do większej ilości danych społecznych. Dzięki temu opinie czy recenzje, wyświetlane w Bing są przejrzyste i precyzyjne. Niekorzystnie z kolei wypada niedokładność map oraz brak ich interaktywności. Najskuteczniej Bing działa w języku angielskim, co również nie jest dobrą wiadomością dla polskich internautów.

Yahoo!

Yahoo! Przez bardzo długi czas utrzymywała się na drugim miejscu wśród wyszukiwarek. Od pojawienia się i sukcesywnego rozwoju Bing jej pozycje nieco spadły, lecz nadal jest jednym z najbardziej zaufanych i używanych serwisów. Użytkownicy Yahoo! zaznaczają, że wyniki tej wyszukiwarki są bardziej trafne niż proponowane przez inne strony. Serwis cechuje się szeroką ofertą narzędzi i możliwości personalizacji. Zdecydowanym atutem jest strona domowa Yahoo!. Internauci znajdą na niej aktualne wiadomości z różnych dziedzin oraz prognozę pogody. Mogą także bezpośrednio zalogować się na pocztę mailową.

Yandex.ru

Yandex.ru jest serwisem, cieszącym się popularnością w Rosji. Z wyszukiwarki Yandex korzysta ponad połowa internautów w tym kraju. Obsługuje dziewięć języków i zajmuje znaczące położenie na rynku również w takich krajach jak Białoruś (26,42% udziału), Kazachstan (17,94% udziału) i Ukraina (8,09% udziału). Stwarza ona mocną konkurencję lokalną dla Google.

Ten serwis rozwija swoją funkcjonalność, oferując usługi z różnych dziedzin życia. Przykładem może być istniejące od 2011 roku Yandex Taxi, działające na podobnych zasadach, jak Uber.

Powyższy wykres pokazuje udziały wyszukiwarek w Rosji w przedziale czasowym od lipca 2017 do lipca 2018. Yandex.ru znajduje się na pierwszym miejscu z procentowym udziałem 51,22%. Na drugim miejscu jest Google – 44,81% udziału.

Baidu

Baidu jest chińską wyszukiwarką, dostosowaną do specyfiki kultury i języka tego kraju. Z racji odmienności i skomplikowania chińskiego, radzi sobie z dopasowaniem wyników wyszukiwań w tym języku lepiej niż Google. Algorytmy wyszukiwań o wiele więcej uwagi przykładają do analizy kontekstu. Jest całkowicie zgodna z ustawodawstwem Chin oraz obecnymi wymaganiami w kwestii cenzury. Działania oraz zakres wyszukiwarek pochodzących z innych krajów jest zablokowany lub ograniczony.

Oprócz Baidu na rynku chińskim użytkownicy o wiele chętniej sięgają po inne rodzime wyszukiwarki, jak Shenma, Haosou czy Sogou. Google w Chinach ma tylko 1,67% udziału. Takie firmy jak Bing czy Yahoo! nie znalazły się w TOP5.

Seznam

Podobnie do powyższych przykładów sprawa wyglądała w Czechach. Czeski portal internetowy seznam.cz powstał w 1996 roku i cieszył się ogromną popularnością. Oferuje takie usługi jak poczta mailowa, wiadomości, prognoza pogody czy katalog firm. Strona ta jest również wyszukiwarką.  Kilka lat temu Seznam miał przewagę na czeskim rynku, lecz obecnie coraz więcej mieszkańców tego kraju korzysta z Google.

Wykres wygenerowany za pomocą  gs.statcounter.com pokazuje, że w ostatnim roku Google odniósł znaczącą przewagę. Obecnie z wyszukiwarki Seznam korzysta 15,81% mieszkańców Czech.

DuckDuck Go

Ten serwis, choć trafił na listę TOP5 wyszukiwarek używanych w Polsce, cieszy się popularnością tylko wśród 0,11% internautów. Twórcy DuckDuck Go kładą mocny nacisk na prywatność i ochronę danych osobowych. Ta wyszukiwarka nie gromadzi personaliów ani nie zapisuje historii wyszukiwań. W ten sposób ilość reklam, docierających do użytkowników, jest minimalna. W ustawieniach tej wyszukiwarki istnieje możliwość ich całkowitego wyłączenia. Dosyć nietypowe jest również pokazywanie wyników na jednej stronie – kolejne wyniki są ładowane wraz ze scrollowaniem w dół. Rozwiązanie to jest całkiem intuicyjne, zwłaszcza dla użytkowników Facebooka.

WolframAlpha

WolframAlpha jest narzędziem, które oprócz wyszukiwania, analizuje dane i przedstawia je w postaci statystyk, wykresów czy równań. Ta wyszukiwarka jest w stanie dokonywać skomplikowanych obliczeń i rozwiązywać zadania z dziedzin ścisłych. Jest bardzo przydatnym narzędziem dla uczniów, studentów i naukowców. Wyjątkowe jest to, że dokonuje analizy i obliczeń nie tylko na podstawie problemów ujętych w postaci formuł matematycznych, lecz również opisanych językiem naturalnym. Do minusów natomiast należy fakt, że obsługuje tylko język angielski.

Przykładowe wyniki wyszukiwania z WolframAlpha i Google:

Nad wynikami wyszukiwania Google zamieszczona została średnia odległość od Ziemi do Księżyca. Poniżej pojawiają się również podobne wyszukiwania (odległość od naszej planety w stosunku do innych ciał niebieskich), zdjęcie naszego naturalnego satelity, oraz krótkie podsumowanie artykułu z Wikipedii, wraz z bezpośrednim linkiem do niego. Jeszcze nizej zaprezentowane zostały linki do stron, zawierających informacje na podany temat.

WolframAlpha z kolei podaje dokładną odległość Księżyca od Ziemi w danym dniu. Wyszukiwarka ta generuje wykres, przedstawiający zmiany w odległości w przedziale czasowym, obejmującym sześć miesięcy. Poniżej ten sam wynik jest podany w innych systemach miar. Znajduje się tutaj również informacja o powiązanych zagadnieniach – w tym wypadku jest to wzór na szybkość światła w próżni. Brakuje natomiast linków prowadzących do innych stron.

Porównanie wyników pokazuje, że Google podaje zdecydowanie większą ilość wyników. Użytkownik może samodzielnie zadecydować, które informacje są dla niego przydatne. WolframAlpha natomiast cechuje się większą precyzją dotyczącą poszukiwanych zagadnień.

Według danych statystycznych w większości krajów najczęściej używaną wyszukiwarką jest Google. Jako firma utrzymuje niezmiennie mocną pozycję na rynku oraz może poszczycić się pozytywnym wizerunkiem wśród użytkowników swoich produktów. Sytuacja ta nieprędko ulegnie zmianie. Przy tworzeniu własnej strony internetowej warto brać to pod uwagę i dostosować się do sposobów oceniania witryn przez Google. Jednocześnie, nie należy zapominać o istnieniu alternatyw. Jeżeli chodzi o rynki zagraniczne dobrze jest sprawdzić z jakich wyszukiwarek korzystają mieszkańcy określonego kraju. Z punktu widzenia użytkownika warto sięgnąć po różne wyszukiwarki, by zobaczyć co oferują.