Blog firmowy – jakie niesie korzyści i czy może zwiększyć ruch na stronie?

Prowadzenie firmowego bloga jest popularnym i skutecznym sposobem na zwiększenie zasięgu strony. Dla każdego, kto posiada stronę internetową, taka forma marketingowa jest łatwo dostępna.

Korzyści wynikające z prowadzenia bloga

Blog jest efektywnym narzędziem, stosowanym w wielu strategiach reklamowych. W sposób pozytywny wpływa na pozycję strony w wyszukiwarkach oraz pomaga w zwiększeniu zasięgu firmy.

  • Zwiększenie ilości fraz kluczowych

Blog zwiększa ilość contentu na stronie. Jeżeli jest tematyczny – a taki powinien być – w sposób naturalny pojawi się na nim większa ilość fraz związanych z branżą. Indeksacja nowych słów kluczowych może zwiększyć ruch na stronie oraz pomóc pozyskać nowych klientów.

  • Pojawienie się fraz longtailowych

Krótkie frazy mają dużą ilość wyszukiwań i dużą konkurencyjność. Są dosyć ogólne i ciężko jest im się znaleźć na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Wraz ze wzrostem długości frazy maleje ilość wyszukiwań i wzrasta konkretyzacja tematu. Z kolei przy takich frazach łatwiej jest o znalezienie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach. Co więcej, obecnie zwiększa się częstotliwość używania fraz longtailowych przez użytkowników, więc warto zadbać o ich indeksację dla strony.

  • Budowanie struktury strony

We wpisach blogowych mogą zostać umieszczone linki do wspomnianych lub przedstawionych towarów. W ten sposób będzie budowane linkowanie węwnętrzne. Jego dobre wykonanie sprawia, że indeksacja podstron jest bardziej skuteczna. Użytkownikom z kolei ułatwia poruszanie się na stronie.

  • Tworzenie wizerunku firmy

Profesjonalnie prowadzony blog pokazuje, że firma dobrze zna się na swoim fachu. Klient może lepiej poznać przedsiębiorstwo i proces pracy, oraz specyfikę branży. Dodatkowo, dla czytelnika firma przestaje być abstrakcyjnym tworem. Ciekawy blog nadaje firmie oraz jej pracownikom indywidualności. Pozwala na komentowanie i rozpoczęcie dialogu z czytelnikiem. To wszystko ma wpływ na wizerunek firmy i zaufanie klienta.

Powyżej wymienione kwestie w sposób pozytywny wpływają na postrzeganie firmy przez internautów. Co więcej, przemyślane prowadzenie bloga jest korzystne dla witryny pod kątem SEO. Indeksacja nowych fraz kluczowych pomoże dotrzeć do szerszego grona odbiorców i może zwiększyć ruch na stronie.

Na co należy zwrócić uwagę?

  • Cel bloga

Blog firmowy może spełniać wiele różnych celów. Każdy z nich wymaga innego podejścia. Próba prowadzenia bloga, który będzie realizować jak najwięcej zadań, prawdopodobnie zakończy się niepowodzeniem. Warto postarać się określić główną funkcję bloga. Celem może być na przykład: zwiększenie ruchu na stronie, budowanie wizerunku firmy, szerzenie rzetelnych informacji branżowych i wiele innych. Od określonego celu będzie zależeć strategia działań.

  • Stworzenie planu

Warto dokładnie przemyśleć sposób prowadzenia bloga. Należy zastanowić się nad zakresem tematycznym, ilością i częstotliwością publikowanych treści oraz ich formą. Pomocne będzie zbadanie grupy odbiorców oraz konkurencji.

  • Treści ciekawe i użyteczne

Warto przemyśleć, co może interesować czytelników. Dobrze jest odpowiadać na pytania, które mogą się pojawić u potencjalnych klientów. Z kolei nie należy wychwalać własnych produktów. Takie informacje mogą sprawiać wrażenie nieobiektywnych, przez co czytelnicy stracą zaufanie do firmy.

  • Treści unikalne

Zamieszczane treści powinny cechować się oryginalnością. Nie warto kopiować cudzych treści, jakkolwiek dobre by nie były. Użytkownicy mogą nie dostrzec plagiatu, ale na pewno zostanie to zauważone przez wyszukiwarkę. Takie treści zostaną odebrane negatywnie i mogą przynieść szkody podstronie.

  • Treści aktualne

Warto cały czas sprawdzać panujące w internecie trendy oraz nowości w branży. Użytkownicy często szukają najnowszych informacji fachowych. Bycie “na czasie” jest jedną z kwestii, która pozytywnie wpłynie na odbiór bloga.

  • SEO

By blog przyniósł oczekiwane wyniki, warto zadbać o tworzenie go zgodnie z zasadami SEO. Kwestie, z którymi warto się zapoznać, to: tytuł, używanie nagłówków oraz słowa kluczowe. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: “Jak pisać skuteczne teksty SEO”.

  • Systematyczność

Wpisy powinny być publikowane systematycznie. Odstępy czasowe powinny być określone w planie.

Warto realistycznie przemyśleć własne możliwości. Gorzej jest założyć blog i go zaniedbać, niż w ogóle nie zakładać. Porzucony blog nie doda rzetelności firmie w oczach czytelników. Natomiast systematyczna aktualizacja wpłynie pozytywnie na postrzeganie domeny przez wyszukiwarkę.

  • Zróżnicowanie formy przekazu

Jednolity blok tekstowy nie jest zachęcający. Warto jest zadbać o obecność innych sposobów przekazywania informacji. Wpis można urozmaicić za pomocą obrazków, infografik lub filmików. Oczywiście, należy zadbać o ich wysoką jakość. Przemyślany design i stosowanie przyjemnych form graficznych zwiększy atrakcyjność bloga i zachęci użytkowników do czytania.

Promowanie bloga

Tworzenie treści dobrej jakości to nie wszystko. Blog trzeba promować, by dotarł do użytkowników. Dystrybucja informacji może być zrealizowana za pomocą kilku kanałów. Bardzo dobrze sprawdzają się publikacje na portalach społecznościowych, forach, stronach czy grupach tematycznych oraz newslettery. Warto pamiętać, by nie reklamować bloga w sposób nachalny. Umieszczając link do wpisu należy zadbać, by odpowiadał tematyce strony, wątku czy grupy. Przy użyciu portali społecznościowych dobrze jest poznać ich specyfikę. Czytelnicy Twittera będą spodziewać się krótkiego i chwytliwego przekazu tekstowego. Z kolei użytkownicy Instagramu o wiele lepiej zareagują na grafikę dobrej jakości.

Prowadzenie bloga jest projektem długoterminowym. Nie jest to pojedynczy wysiłek i wydatek, który od razu przyniesie efekty. Profesjonalny blog może wpłynąć na wiele kwestii, takich jak: zwiększenie ruchu na stronie, pozyskanie nowych klientów, budowanie świadomości marki, utrzymywanie kontaktu z klientami czy polepszenie pozycji fraz kluczowych. To wszystko wymaga dużego nakładu pracy, dlatego warto realistycznie oceniać własne możliwości. W prowadzeniu bloga może być pomocne zatrudnienie profesjonalnego copywritera lub agencji reklamowej.