Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy – nazywany również e-marketingiem – jest ogólnym pojęciem, określającym stosowanie różnych strategii reklamowych w Internecie, które mają na celu promowanie własnej firmy oraz oferowanych towarów, czy usług. Głównym zadaniem tego typu działań jest dotarcie do jak najbardziej szerokiego grona potencjalnych klientów i w efekcie sprzedaż konkretnych produktów. Marketing internetowy jest nie tylko zestawem technik, czy “tricków”, pozwalających sprzedawać towary. To przede wszystkim przemyślana i rozbudowana strategia, która wdrażana sukcesywnie, pozwoli na osiągnięcie dobrych i długotrwałych efektów. Strategie e-marketingu pomagają także w kreowaniu wizerunku firmy oraz tworzeniu i zachowaniu relacji z klientami.

Jakie są strategie używane w marketingu internetowym?

Warto jest zadbać o rozpoznawalność swojej firmy i towarów w sieci już teraz. Czas działa w tym przypadku na naszą niekorzyść. Promowanie swojej działalności w Internecie jest możliwe na wiele różnych sposobów. Oto najbardziej znane i efektywne.

Pozycjonowanie strony (SEO/SEM)

Pozycjonowanie firmowej strony internetowej polega na wprowadzeniu szerokiego wachlarza działań. Ich zadaniem jest przesunięcie konkretnej witryny na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki. Jest to związane z określonymi słowami kluczowymi. Można to osiągnąć działając w dwóch kierunkach. Po pierwsze, wymagana jest optymalizacja strony pod kątem parametrów technicznych oraz treści. Po drugie, należy zadbać o pozyskanie dobrych jakościowo linków, prowadzących do strony firmowej oraz stron produktów.

Profesjonalnie wykonana optymalizacja strony pozwala na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów i wielokrotne zwiększenie zysków. O tym, na czym dokładnie polega pozycjonowanie strony internetowej można przeczytać tutaj.

Google AdWords

Google AdWords jest systemem reklamowym Google. Pozwala na stworzenie i prowadzenie kampanii reklamowej, idealnie dopasowanej do potrzeb firmy. Za jego pomocą możemy promować firmę nie tylko lokalnie, ale również globalnie. System ten pozwala na umieszczanie linków sponsorowanych. Sami określamy, z jakimi frazami związana będzie nasza strona, w jakim zasięgu lub w jakich serwisach. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad kampanią reklamową, jesteśmy w stanie dopasować ją do naszych możliwości i potrzeb oraz modyfikować ją w każdej chwili.

E-mail marketing

E-mail marketing jest najstarszą formą marketingu internetowego. Jak sama nazwa wskazuje, poczta elektroniczna jest w tym przypadku używana jako środek komunikacji z odbiorcą. W ten sposób można poinformować o ofercie, wysyłać powiadomienia o zniżkach i nowościach oraz przesyłać artykuły informacyjne. Zdecydowanymi zaletami tego sposobu promowania firmy są jego niskie koszty i możliwość personalizacji komunikatów. Łatwo jest dzięki takim działaniom zdobyć zaufanie klientów oraz wykreować pozytywny wizerunek firmy. Warto też zadbać o aktualną bazę adresów mailowych, zdobytych za zgodą ich użytkowników. W przeciwnym wypadku rozsyłanie niechcianych wiadomości, lub ich nadmiernej ilości, może wywołać tylko poczucie irytacji i zadziałać na niekorzyść firmy.

Marketing wirusowy oraz marketing szeptany

Polega na rozpowszechnianiu informacji o firmie, towarze bądź usłudze przez samych użytkowników. Może przybierać formę rekomendacji, opinii, plotek, oraz ciekawego artykułu z zawartą informacją reklamową lub pomysłowej formy graficznej, czy filmowej. Warto zadbać o stworzenie dobrego, interesującego i nietypowego kontentu reklamowego, który wzbudzi u użytkowników pozytywne emocje, a nawet ich rozśmieszy. Dobrze przeprowadzona kampania marketingu wirusowego może przynieść rewelacyjne efekty w krótkim czasie.

Reklama banerowa

Banery są jedną z najczęściej używanych obecnie form reklamowych w internecie. Taki sposób reklamy jest dosyć dynamiczny i ciekawy. Polega na rozmieszczeniu różnych form graficznych, prowadzących do witryny firmy lub oferowanego towaru. Grafiki mogą być umieszczane na innych stronach internetowych. Najlepsze wyniki można otrzymać dzięki tym, które pojawiają się w miejscach widocznych, rzucających się w oczy. Banery zwykle przyjmują różne rozmiary i formę – mogą to być obrazki, zdjęcia, animacje i inne. Sposób przedstawienia oferty zależy tylko od naszej kreatywności i wyobraźni.

Serwisy społecznościowe (SMM)

Kolejnym kanałem reklamy firmy są serwisy społecznościowe. Obecnie prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku, czy Instagramie jest raczej regułą, niż wyjątkiem. W ten sposób możemy tworzyć i dzielić się atrakcyjnym contentem graficznym, bądź tekstowym z klientami. Social media ułatwiają nam dotarcie do szerszego grona zainteresowanych.

Warto też wspomnieć o Facebook Ads – to zaawansowane narzędzie, pozwalające na skuteczne tworzenie kampanii marketingowych dla określonej grupy odbiorców. Możemy uwzględnić wiele parametrów, takich jak: płeć, wiek, położenie geograficzne, wykształcenie, zawód, zainteresowania i wiele innych. Dzięki temu reklama trafia do użytkowników, którzy są potencjalnie zainteresowani towarem, jaki im oferujemy. Jest to jeden z najbardziej efektywnych spośród dostępnych sposób.

Nie są to rzecz jasna wszystkie dostępne możliwości e-marketingu, lecz za pomocą tych narzędzi i strategii możemy stworzyć idealną kampanię marketingową dla własnej działalności. Najskuteczniej jest połączyć kilka z nich i docierać do potencjalnych klientów za pomocą zróżnicowanych kanałów  i sposobów.

Co daje marketing internetowy?

Marketing internetowy pozwala na nawiązanie skutecznej interakcji z gronem odbiorców. Wszystko to dzięki możliwości obserwowania zachowań użytkowników – czego i w jaki sposób szukają, czego oczekują, jak trafiają na naszą witrynę i ile czasu na niej spędzają. To tylko przykładowe dane, na podstawie których kreuje się kampanię. Za pomocą dostępnych narzędzi i analityki internetowej można precyzyjnie określić potencjalne grono odbiorców i ludzi zainteresowanych oferowanym towarem czy usługą. To sprawia, że strategia sprzedażowa będzie o wiele bardziej skuteczna, niż dotychczas.

Marketing internetowy pozwala również na sporą elastyczność – jeżeli okaże się, że obrana strategia lub nowe rozwiązania nie przynoszą pożądanych wyników, a ich efektywność nie jest zadowalająca, można w dość łatwy sposób wprowadzić korektę, a nawet całkowicie zmienić działania. Dodatkowo istnieje możliwość monitorowania efektywności naszej strategii właściwie w trybie bieżącym.

Zdecydowanym plusem jest spora kontrola nad tym, co i w jaki sposób zostanie przedstawione potencjalnym klientom. Pozwala to zadbać o to jak dana firma jest postrzegana przez odbiorców oraz stworzyć jej profesjonalny, wzbudzający zaufanie wizerunek. Wiele z przedstawionych powyżej strategii pomaga nawiązać kontakt z klientem i umożliwia uzyskanie informacji zwrotnej o stosowanych działaniach. Takie reakcje czy opinie pomogą w rozwoju firmy i pokażą, czego oczekują klienci.