Czy pozycjonowanie strony to długotrwały proces?

długi proces pozycjonowania

Na temat pozycjonowania stron internetowych krąży wiele opinii oraz mitów. Czy stronę można wypozycjonować w krótkim czasie? Czy pozycje są stałe? Jakie czynniki mają na nie wpływ? To dosyć obszerny temat, który jednak warto poruszyć, by nieco rozjaśnić pewne kwestie.

Aby wybić się na tle konkurencji i przedostać do najlepszych wyników w wyszukiwarce Google, potrzeba wiele czasu i pracy. A kiedy już się uda, okaże się, że to jeszcze nie koniec. Pozycje nie są przypisane na stałe, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by utracić te już zdobyte. Zwłaszcza, że internet to bardzo ruchliwe i zmienne miejsce; sam Google w ciągu zaledwie jednej minuty rejestruje aż 3,5 miliona zapytań użytkowników!

Czy w związku z tym warto ograniczać się do jednorazowych działań, które za chwilę rozpłyną się w sieci? Odpowiedź na to pytanie jest chyba oczywista.

Właściwe słowa kluczowe to podstawa

Etapem, od którego powinniśmy zacząć pozycjonowanie stron jest dobór właściwych słów kluczowych. Nie należy się tutaj przesadnie skupiać na samych statystykach. Najważniejsza w tym przypadku jest “jakość”, a nie ilość użytkowników, jakich zamierzamy pozyskać dzięki naszym działaniom. Dlaczego? Tłum przyglądających się, ale niezainteresowanych i niezdecydowanych “przechodniów” nie jest nam do niczego potrzebny. Za to użytkownik, który zostanie na dłużej i będzie zainteresowany naszą ofertą, jest szczególnie wartościowy.

Dobór słów kluczowych jest najważniejszym etapem w całym procesie. Jeżeli osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie popełni błąd na tym szczeblu, dalsze działania nie przyniosą wymiernych rezultatów.

Co powinien zrobić profesjonalista, któremu zostało zlecone pozycjonowanie? Przede wszystkim dobrze zapoznać się z branżą, w  której działa klient. W dalszej kolejności pod lupę powinna pójść dana strona internetowa, której analiza budowy i dostępnych produktów ma ogromne znaczenie w przypadku doboru odpowiednich fraz. Pozycjonowanie ma służyć głównie zwiększeniu efektywności strony i temu, by odnalazły ją osoby zainteresowane ofertą.

pozycjonowanie przynosi zyski

Techniczna optymalizacja witryny jest konieczna

Dalszym etapem są działania, które mają doprowadzić do skutecznej optymalizacji witryny. Zmiany w kodzie źródłowym są bardzo szybko widoczne w wynikach. Jeżeli głównym celem jest przerzucenie strony do czołówki googlowskich wyników, powinno się krok po kroku przeanalizować cały kod. To wszystko wymaga czasu, ponieważ ponowne zaindeksowanie w wynikach wyszukiwania zajmuje od kilku dni do nawet kilku tygodni! Wszystko zależy od tego jak bardzo witryna jest rozbudowana. Jeżeli zmiany w kodzie są gruntowne – trzeba uzbroić się w naprawdę sporą dawkę cierpliwości. W takiej sytuacji indeksacja może wydłużyć się nawet do kilku miesięcy.

Promowanie strony to nie tylko linki

Ostatnim etapem jest promowanie witryny. Nie ma ono najmniejszego związku z działaniami typowo reklamowymi, które kojarzą się z popularnymi kampaniami. “Popularność” to dla Google nic innego, jak kilka istotnych elementów, mających wpływ na widoczność oraz pozycję strony internetowej. Można do nich zaliczyć przede wszystkim rozbudowaną sieć linków, prowadzącą do danej witryny, ruch na stronie oraz sygnały z sieci społecznościowych. Nie wystarczy się skupić jedynie na ilości linków, które prowadzą do danej strony. Bardzo ważną rolę gra tutaj jakość wszystkich elementów.

Aby cały proces związany z pozycjonowaniem stron internetowych przebiegał prawidłowo, powinno się pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Do najistotniejszych z nich należy między innymi intensywność linkowania i zróżnicowanie źródeł linków. Warto pamiętać też o tym, że linkowanie  powinno dotyczyć więcej, niż jednej podstrony.

Pozycjonowanie to stałe i regularne działania

Jeśli zamierzona pozycja witryny została już osiągnięta, należy zachować czujność i nie popełniać błędów, które mogą zrujnować pracę wykonaną dotychczas. Warto pamiętać o tym, aby systematycznie zwiększać dystans pomiędzy konkurencją. Wszyscy walczą o te same miejsca na pierwszej stronie wyników, a ich ilość nie ulega zmianie. Może się też okazać, że wybrane frazy – choć generują duży ruch na stronie – nie przyczyniają się jednak do wzrostu sprzedaży. W takim wypadku trzeba ponownie przeanalizować statystyki, m.in. w Google Analytics, a następnie zrezygnować z tych fraz, które są mało konwertujące.

Pozycjonowanie to złożony proces, który wymaga stałej pracy i bieżącego kontrolowania wyników witryny. Zmiany w algorytmach sprawiają, że z powodu nieprawidłowych działań w ciągu jednego dnia strona może spaść z pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby jakiekolwiek działania miały sens, strona musi rozwijać się w tempie rozszerzania działalności danego biznesu. Im dłużej te działania trwają, tym są one trwalsze i mniej podatne na algorytmy.