Jak pisać skuteczne teksty SEO?

Treści są bardzo ważne zarówno pod kątem ilości, jak i jakości. To jeden z kluczowych czynników, pod względem których domena jest oceniana przez algorytmy Google. Profesjonalnie napisane treści SEO są jednym z fundamentów, na podstawie którego dana witryna może uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce internetowej. Tworzenie ich wygląda nieco inaczej, niż w przypadku zwykłych tekstów. Aby były one skuteczne, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Słowa kluczowe

Dobranie odpowiednich słów kluczowych jest podstawowym elementem powstania dobrego i skutecznego tekstu zgodnego z wymogami SEO. Warto sprawdzić, w jaki sposób ludzie wyszukują konkretne frazy związane tematycznie ze stroną, dla której tworzona jest treść. Dobór słów, opierający się na zgodnie z własną intuicją bardzo często bywa nieodpowiednią drogą. Nie warto decydować się na zbyt ogólne frazy. Dlaczego? Po pierwsze, popularne słowa kluczowe cechują się bardzo dużą konkurencyjnością i ciężko będzie trafić do czołówki wyników wyszukiwarki. Po drugie, są one zbyt mało precyzyjne, a to z kolei może sprawić, że nasze usługi lub produkty nie będą prezentowane zainteresowanym nimi osobom.

Dobrze jest dobrać dłuższe, bardziej precyzyjne frazy 2-3 wyrazowe lub frazy long tailowe. Long taile, (inaczej frazy o długim ogonie), to są słowa kluczowe zawierające więcej niż 3 wyrazy. Charakteryzują się małą konkurencyjnością i dużą precyzją. Użycie takich słów zagwarantuje, że na witrynę trafią wyłącznie osoby, zainteresowane oferowanym towarem, bądź usługą.

Ostatnimi czasy frazy long tailowe są coraz częściej używane przez internautów. Użytkownicy wolą od razu szczegółowo określić zagadnienie i znaleźć dokładnie to, czego potrzebują. Również podczas korzystania z wyszukiwania głosowego użytkownicy mają tendencję do używania dłuższych fraz lub nawet całych zdań.

Ważne, by nie przesadzić

Zbyt duża ilość słów kluczowych w treści jest również niekorzystnie postrzegana przez wyszukiwarkę. Teksty, które zawierają upchane na siłę frazy, mogą być uznane za spam i doprowadzić nawet do zablokowania podstron, na których zostały umieszczone. Poza tym tego typu treść jest nieprzyjemna w odbiorze i źle się ją czyta. Internauci również nie odbierają jej pozytywnie. Słowo kluczowe warto użyć 2-3 razy w tekście oraz stosować odmiany przez przypadki, a nawet zawrzeć wyrazy bliskoznaczne. O wiele więcej korzyści przyniesie umieszczenie wartościowego, interesującego artykułu lub opisu, niż tworzenie tekstu zawierającego maksymalną możliwą liczbę fraz.

Jakość i czytelność treści dla użytkowników

Jak już zostało to wspomniane wcześniej – należy nie zapominać o tym, że, choć treść jest istotnym elementem pozycjonowania witryny, powstaje przede wszystkim dla użytkowników. Prócz dbałości o stworzenie dobrego pod kątem SEO tekstu, powinien on być interesujący oraz przyjemny w czytaniu. Językowa i stylistyczna poprawność jest bardzo ważna – wielu użytkowników, dostrzegając rażące błędy, opuszcza stronę i traci zaufanie do witryny, która nie jest w stanie zagwarantować poprawnie napisanej treści. Warto też używać pogrubień i kursywy do zaznaczenia słów kluczowych i istotnych elementów treści – roboty wyszukiwarek odczytują je jako ważne.

Lepiej nie duplikować treści w tekstach

Duplikacja treści to określenie dotyczące powielania treści, które dzięki temu są niemal identyczne lub bardzo do siebie zbliżone. Mogą występować zarówno w obrębie tych samych, jak i różnych domen. Posiadanie tak zwanego “duplicate content” na stronie może znacząco obniżyć jej pozycję w wyszukiwarce.

Nie należy kopiować treści z cudzych stron – poza tym, że jest to łamanie praw autorskich, to dodatkowo takie działania są karane przez Google. Tego typu błąd często popełniają hurtownie czy sklepy internetowe, które kopiują opisy produktów ze strony producenta. Algorytmy Google są w stanie wykryć, która z treści została zaindeksowana jako pierwsza i traktują ją jako oryginalną. Reszta stron, na których ta treść jest powielana, może zostać ukarana.

Problemów witrynie przysporzy również kilkukrotne występowanie konkretnej treści na podstronach tej samej domeny – nawet jeżeli jest ona oryginalna i unikatowa. Na przykład przy publikacji artykułów na blogu należy zadbać o wyodrębnienie leadu, czyli tzw. zajawki. Czasami zdarza się, że lead zawiera kilka pierwszych zdań z artykułu i niestety jest to już traktowanie jako duplikacja. Powielanie treści można sprawdzić na przykład za pomocą bezpłatnego narzędzia, jakim jest copyscape.com.

Nagłówki na stronie

Nagłówki H1, H2 i H3 są wyróżniane przez boty i traktowane jako części tekstu zawierające istotne informacje. Warto więc stosować hierarchiczną strukturę nagłówków. H1 jest wówczas najistotniejszym z nich i powinien zawierać najważniejsze słowo kluczowe oraz odzwierciedlać główny temat tekstu. Na stronie powinien się on pojawić tylko jeden raz.

Nagłówki H2 i H3 mogą występować w większej ilości – można je porównać do tytułów rozdziałów i podrozdziałów. Powinny zawierać słowa kluczowe lub ich synonimy. Oprócz plusów związanych z SEO, wynikających ze stosowania nagłówków, pomagają one w strukturyzacji treści. Tekst ma wówczas czytelną i logiczną budowę, co ułatwia jego zrozumienie, czy odnalezienie potrzebnych informacji. Poza tym wygląda po prostu estetycznie. Można również wprowadzić podział na podrozdziały aż do H6, lecz H1, H2 i H3 są najistotniejsze z nich pod kątem SEO. Stosowanie większej ilości nagłówków może się także przydać do umieszczenia w nich słów kluczowych, kiedy osadzenie fraz w treści w sposób naturalny jest problematyczne.

Podsumowanie

Tworząc treści zoptymalizowane pod kątem SEO, należy pamiętać o zachowaniu równowagi i umiaru. Na podstawie treści i zawartych w niej fraz kluczowych strona internetowa jest wprawdzie oceniana przez roboty wyszukiwarki, lecz głównymi odbiorcami tekstów są ludzie. Z tego powodu warto zainwestować w solidne, interesujące treści dobrej jakości. W pozytywny sposób wpłyną one na pozycję domeny i jej postrzeganie przez użytkowników.

Dla dużych serwisów napisanie wszystkich potrzebnych treści jest czasochłonne i kosztowne. Firmy, które posiadają rozbudowane strony (np. prowadzą duże sklepy) czasem umieszczają treści sukcesywnie – początkowo skupiają się na zawarciu wartościowych treści na stronie głównej oraz podstronach najlepiej sprzedających się produktów. W dalszej kolejności zajmują się resztą

Czy skuteczna treść SEO może być napisana przez osobę, która się na tym nie zna? Jest to wprawdzie możliwe, ale często okazuje się, że takie zadanie dla niewprawionej osoby przysparza kłopotów. W rezultacie może stać się trudne do wykonania lub wręcz nieopłacalne. Warto wobec tego skorzystać z usług profesjonalnych copywriterów, których treści przyniosą oczekiwane wyniki.