Jak tworzyć wartościowy content?

Content (z angielskiego – treść) jest określeniem wszystkich form treści, które pojawiają się na stronach internetowych. Mogą to być filmiki, obrazki, zdjęcia, opisy produktów, opinie, artykuły, wykresy, webinary, podcasty i wiele innych. Zróżnicowanie contentu zależy od funkcji witryny, docelowej grupy odbiorców i obranej strategii reklamowej.

Jest niezwykle istotny dla strony. W sieci panują nawet trendy na określone rodzaje treści – obecnie coraz częściej informacje zostają przedstawiane w sposób wizualny lub audiowizualny. Niezależnie od panujących tendencji, podstawowym i bardzo skutecznym jest content w postaci tekstu.

Witryny mają swoje funkcje

Każda witryna internetowa została stworzona w jakimś celu. Może być to strona sprzedażowa, informacyjna, rozrywkowa, dyskusyjna, portal randkowy lub społecznościowy, blog osobisty i wiele innych. W zależności od pełnionej funkcji wygląd i zawartość witryny będzie się różnił.

Wyznaczenie głównego celu strony internetowej jest pomocne w określeniu formy i zawartości odpowiedniego contentu. Poniżej zostały przedstawione typy witryn, przydatnych dla przedsiębiorców.

1. Sprzedaż towarów i usług.

Głównym celem takich witryn jest sprzedaż. W zależności od tego, czy firma oferuje towary, czy usługi, sposób przedstawienia oferty będzie różny. W przypadku sprzedaży towarów witryny najczęściej mają formę e-sklepów. Wówczas content skupia się wokół grafik przedstawiających produkty oraz ich specyfikację. Gdy mowa o sprzedaży usług, treści powinny obejmować szczegółowy opis dostępnych świadczeń. Warto zadbać o przedstawienie firmy jako rzetelnej, wiarygodnej i doświadczonej. Na stronie mogą pojawić się na przykład recenzje zadowolonych klientów.

2. Przekazanie informacji.

Takie strony mają za zadanie przekazać internautom określoną informację, poszerzyć ich wiedzę i odpowiedzieć na ewentualne pytania. Pomagają również w rozwiązywaniu problemów. Mogą mieć postać osobnego bloga albo podstrony z aktualnościami. Wiele firm na swoich witrynach prowadzi blogi lub udostępnia artykuły o oferowanych towarach i usługach – pomaga to w dotarciu do szerszej grupy odbiorców i popularyzowaniu marki.

Określenie grupy odbiorców jest konieczne

Po wyznaczeniu funkcji witryny warto zastanowić się nad pytaniem: do kogo kierowane są treści? Analiza użytkowników i precyzyjne określenie docelowej grupy odbiorców jest bardzo pomocne w tworzeniu wartościowych i efektywnych treści. Warto poznać internautów, potencjalnie zainteresowanych opisywanym zagadnieniem lub towarem – jaka jest ich płeć, wiek, gdzie mieszkają, jakie mają wykształcenie, zainteresowania i dochody, na jakich innych stronach przebywają. Pomocnym narzędziem może okazać się Facebook Audience Insight, które pozwala na zebranie danych o internautach, odwiedzających daną witrynę. Dzięki jego użyciu można sprawdzić wiek, płeć, zawód, zainteresowania oraz położenie geograficzne użytkowników. Narzędzie umożliwia również zbadanie ruchu na stronie. Content, stworzony na podstawie tej wiedzy, będzie dopasowany do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej. Dotrze do ludzi w sposób zrozumiały, ciekawy i efektywny.

O czym należy pamiętać tworząc content?

Witryny internetowe są robione przede wszystkim dla ludzi. Podczas pisania tekstu należy pamiętać, że jest on tworzony dla użytkowników sieci. Treść umieszczona na stronie powinna być przydatna. Dodatkowym atutem jest jej pomocniczy aspekt – może rozwiązywać problemy czytelników lub odpowiadać na ich pytania. Pomocny, inspirujący lub dający do myślenia content ma dużą szansę zyskać uwagę internautów. Istotna jest również aktualność treści – należy unikać publikowania przestarzałych informacji. Dostarczenie nowatorskich pomysłów czy rozwiązań pozytywnie wpłynie na wizerunek strony i pomoże zyskać nowych czytelników.

Pisanie prostym i zrozumiałym językiem jest kolejną istotną kwestią. Internauta, odwiedzający witrynę, powinien od razu zrozumieć, gdzie trafił i co tu może znaleźć. Pisanie profesjonalnym językiem będzie zrozumiałe tylko dla wąskiej grupy odbiorców. Nie każdy użytkownik posiada obszerną wiedzę na temat opisywanego zagadnienia. Na stronie głównej warto umieścić zwięzłe informacje o firmie i jej ofercie. Więcej szczegółowych opisów powinno być podanych na stronach kategorii i podkategorii. Na potrzeby czytelnego przedstawienia treści i łatwej nawigacji po witrynie warto stworzyć przemyślane i intuicyjne menu.

Jakość treści też jest bardzo ważna

Co skutecznie przyciągnie uwagę czytelnika? Oczywiście, tekst dobrej jakości. Każdy umieszczony wpis powinien być napisany poprawną polszczyzną. Błędy językowe i stylistyczne niekorzystnie wpływają na wiarygodność tekstu w oczach czytelników. Styl treści powinien być dopasowany do grupy odbiorców. Przykładowo, tekst dla młodzieży może zawierać słowa slangowe, a ton wypowiedzi może być luźniejszy. Z kolei użycie slangu na stronie radcy prawnego zostanie odebrane w sposób negatywny. Treść powinna być unikatowa – nie warto kopiować cudzych słów; przyniesie to więcej skutków negatywnych, niż korzyści.

Badania Nielsen Norman Group* pokazują, że internauci nie czytają, lecz przeglądają strony. Dzieje się tak z wielu powodów, między innymi przez pośpiech i dostęp do ogromnej ilości informacji, jakie oferuje Internet. Użytkownicy skanują treści, wyłapując interesujące ich zagadnienia. Zagłębią się w lekturę dopiero wtedy, kiedy odnajdą wzrokiem godną uwagi frazę. Aby ułatwić odbiór tekstu, warto zadbać o jego przejrzystość graficzną. Czcionka powinna być wystarczająco duża, a pomiędzy linijkami należy pozostawić odstępy. Warto podzielić tekst na niewielkie, kilkuzdaniowe akapity. Najważniejsze kwestie tekstu oraz słowa kluczowe powinny zostać wyróżnione, najlepiej pogrubione. Te zabiegi ułatwią poszukiwanie informacji w treści i zwiększą jej czytelność.

*Badania Nielsen Group znajdziesz tutaj

Content powinien współgrać z SEO

Nie należy lekceważyć optymalizacji treści pod kątem SEO. Stworzony tekst może być ciekawie i poprawnie napisany, ale mieć niską pozycję w wyszukiwarce. Warto zadbać o takie kwestie jak:

  • umieszczenie meta tagów
  • poprawne korzystanie z nagłówków H1, H2, H3
  • użycie dobrze dobranych słów kluczowych
  • zadbanie o ładny i czytelny URL
  • zaznaczenie ważnych kwestii pogrubieniem lub kursywą

Więcej o pisaniu tekstów pod kątem SEO można przeczytać w artykule – Jak pisać skuteczne teksty SEO.